Planinarska Oprema

Ovaj deo sajta će se ažurirati i popunjavati kako autor bude nabavljao šta od opreme.

Osnovni preduslov za bezbedan odlazak i boravak u planini, osim dobre volje i fizičke spreme , jeste da čovek poseduje i odgovarajuću opremu.

Osnovna planinarska oprema podrazumeva cipele, jaknu, ranac… Spisak opreme za ozbiljnije planinarske ekspedicije je dugačak. On pored hrane i vode podrazumeva penjačku opremu (pojas, prusik, karabineri, cepin, dereze, šlem, štapovi…), opremu za prenoćište (šator, vreća, podloga), ostalu opremu (naočare za sunce, ski naočare, baterijska lampa, kompas…).

Obuća i odeća

PLANINARSKE CIPELE (GOJZERICE). U zavisnosti od uspona i vremenskih uslova, obuća visine preko gležnjeva , broj veća, kožna, šivena ili lepljena sa dobrim djonom od gume koja ne proklizava na steni ni kad je mokra. Treba da smanji mogućnost povreda skočnog zgloba, kao i drugih spoljnih uticaja (kamenje, sneg) na nogu.

KAMAŠNE. Kamašne pokrivaju deo noge od cipela do kolena. One služe tome da sneg ne upada u cipele. Takođe, na manjim visinama, ako se planinar kreće kroz visoku travu, one mogu da štite od mokre trave, upadanja kamenčića u cipelu, kao i od krpelja.

PATIKE (PAPUČE). Služe prilikom dolaska na odredište da odmoriš noge od teških gojzerica i da iste eventualno osušiš i zbog drugih stvari.

ČARAPE. Čarape se takođe prave od veštačkih materijala, ali je to jedini deo odeće kod koga se još uvek veliki deo planinara odlučuje za prirodne materijale. Planinari najčešće dva para čarapa: pamučne (ili od nekog veštačkog materijala) do noge, a preko njih vunene.

VEŠ. Pošto je na velikim visinama veoma hladno, planinari najčešće nose dugi veš. Ranije se najviše koristio pamučni i vuneni veš, dok se danas koriste veštački materijali. Ovi materijali se nekad nazivaju „aktivni“ materijali, a veš proizveden od njih „aktivni veš“. Njihove glavne prednosti su to što se mnogostruko brže suše, lakši su i tanji. Kompanije u kojima su ovi materijali razvijeni su ih zakonom zaštitili, tako da ih samo oni mogu proizvoditi.

PANTALONE. Čvrste, uže šivene ali komotne za iskorak sa ojačanjima na zadnjici i kolenima. Postoji nekoliko osnovnih zahteva koje pantalone treba da isunjavaju: da budu tople, lagane, udobne i da ne propuštaju vodu. Kao i ostatak planinarske opreme, i one treba da propuštaju vlagu na spolja, ali ne i na unutra.

DžEMPER VUNENI ili VIŠE SLOJEVA TANKE ODEĆE. Planinari najčešće oblače više slojeva odeće. Do tela se oblače materijali koji bolje odvode vlagu (ranije je to bila svila, danas se koriste veštački materijali tzv aktivni veš), a preko njih oni koji bolje greju.

ZAŠTITNA JAKNA (od vetra i kiše). Jakna napravljena od veštačkih materijala koja ne propušta vodu, sneg i vetar, ali je zato karakteriše dobro disanje kože.Najčešće se pravi od dva sloja: donji sloj, do tela, pravi se od polara ili sličnog materijala, čija je osnovna uloga da greje, dok se gornji deo pravi od goreteksa ili sličnog materijala, čija je osnovna uloga da štiti od kiše, snega i vetra.

KAPA SA OBODOM. Leti kao zaštita od sunca (kačketi, šeširi …). Zimi se nosi najčešće kapa od polara, ili vunena. Preko vunene kape, u slučaju kiše i snega se često nosi kapuljača.

RUKAVICE. Najčešće se koriste dva para rukavica: donji - tanki, i gornji. U koliko planinar nema potrebu da često manipuliše malim predmetima (karabineri i slično) a treba da bude izložen niskoj temperaturi, koriste se gornje rukavice sa dva prsta, zato što se tako prsti bolje greju.

Razna oprema

RANČEVI. Ranac treba da odgovara potrebama. Postoje ranci zapremine od 10 litara do 100 litara. Za jednodnevne izlete, najčešće se koriste ranci zapremine od 20 do 40 litara, a za višednevne od 65 do 100 litara, zavisno od količine opreme i hrane. Sa spoljašnje strane ranca može postojati nekoliko džepova i traka, kojima je moguće pričvrstiti cepin, kacigu ili podmetač za spavanje. Ranci se često prave od kordure, jer kordura ne propušta kišu i sneg.

NAOČARE ZA SUNCE. Naočare se koriste i po sunčanom i po oblačnom vremenu. Služe za zaštitu od zračenja, koje može biti veoma veliko.

SKIJAŠKE NAOČARE. Skijaške naočare se koriste u slučaju jakog snega i vetra. Pri jako niskim temperaturama moguće je koristiti i MASKU koja prekriva lice.

POSUDA ZA VODU. Ne treba da bude od plastike, jer se voda u njoj brzo može zalediti. Najčešće se koriste posude od aluminijuma ili termosi od različitih materijala. Mada u letnjim uslovima i primerenoj temparaturi dobro koristi i plastična flaša.

LAMPA. Nekada planirano, a nekada ne, deo uspona ili silaska može se odvijati noću. Tada je potrebna lampa. Danas se najčešće koriste čeone lampe, jer tako ruke ostaju slobodne, mada nije na odmet imati i običnu lampu. Naravno treba voditi računa i o količini baterija.

Kamp oprema

VREĆE ZA SPAVANJE
Podloge
Šatori
Primus

Penjačka oprema (tehnička oprema)

Cepin
Dereze
Štapovi
Karabinjeri
Pojas
Šlem
Klinovi

Kako negde pročitah, možda je veoma dobro opremu razvrstati u LETNJU i ZIMSKU, tj shodno vremenskim uslovima. Takodje postoji oprema koju bi svaki planinar trebao i morao da poseduje, znači LIČNA oprema, kao i oprema koja je poprilično skupa i što je još gore u našoj zemlji nepristupačna, pa bi takvu opremu možda bilo bolje nabavljati u grupama i to bi onda bila ZAJEDNIČKA oprema.

Add a New Comment
or Sign in as Wikidot user
(will not be published)
- +
Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License